Nytt klesmerke//

Bård, Morten og Gaute trer inn i golfen: – Ønsker klær som passer overalt

Sammen med Golfshopen skal komikertrioen Bård Ylvisåker, Morten Ramm og Gaute Berg Næss lage golfklær som passer andre steder enn på golfbanen. Fasán er det nye navnet.

Denne trioen av komikere har startet sitt eget klesmerke innenfor golf. Bård Ylvisåker (f.v.), Morten Ramm og Gaute Berg Næss
Publisert Sist oppdatert

– Jeg har egentlig aldri følt meg helt hjemme i vanlige golfklær, så det hele startet med å tenke på hva slags klær vi selv ønsket å bruke på golfbanen, forteller komiker og hobbygolfer Bård Ylvisåker (42)

Han har sammen med komikerne Morten Ramm (45) og Gaute Berg Næss (27) nettopp gått på «catwalken» under lanseringen av deres eget klesmerke Fasán

Klærne har som mål å fungere like bra på matbutikken som på golfbanen. Men å lage et helt eget klesmerke som skulle lanseres til folket var i utgangspunktet ikke planen. 

– Jeg tok kontakt med Morten fordi jeg visste at han har drevet litt med klær tidligere og Gaute fordi han er en ivrig golfer, men på tidspunktet var planen bare å lage en genser eller to. Plutselig baller det på seg og da kan man ende opp her, sier Ylvisåker og gestikulerer til rommet rundt seg. 

For på lanseringsfesten var kjente og kjære ansikter man har sett på TV-skjermen, samt flere riksdekkende medier. 

De tre kjendisene stilte villig opp når riksdekkende medier dekket lanseringsfesten til Fasán.

– En drøm jeg ikke jeg hadde

Den yngste i trioen, og den ivrigste golferen, Gaute Berg Næss (også kjent som «Gucci Gaute» journ.anm) har det siste året fått oppfylle en uventet drøm. 

– Denne prosessen, med dagen i dag, har vært utrolig gøy. Å kunne designe klær har vært som å oppfylle en drøm jeg ikke visste jeg hadde en gang, forteller Berg Næss. 

Designvalgene i den første kolleksjonen går hovedsaklig på å finne krysningspunktet mellom golfklær og hverdagsklær, men ifølge «Gucci Gaute» vil det kanskje komme flere dristigere plagg etter hvert. 

– Vi har noen ideer som inneholder slengbukser, morsomme farger og kule prints. Vi får se hva som skjer, forteller han lurt. 

Selv har han testet de nye klærne i aksjon under en runde på Sola GK tidligere i våres. Han er fornøyd med hvordan de fungerte i praksis. 

– Det er som å spille med luft på kroppen, de er så lette og deilige å ha på. Spilte Sola tre over par også, så jeg er veldig klar for at golfsesongen skal komme skikkelig i gang, sier Berg Næss. 

Se bilder fra lanseringen i bildekarusellen:

Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.
Lanseringen av golfklesmerket Fasán.

På puben og på golfbanen

Fra golfens side er butikkjeden Golfshopen.no, med daglig leder Petter Rygg i spissen, sterkt involverte. Deres utsalgssteder på nett og i butikk, merkets egen nettside, blir hvor man kan handle Fasán selv. 

– Menneskene som har vært med i denne prosessen er kreative og utfyller hverandre på gode måter. De tre er fine å jobbe med, kombinert med Pia Nordskaug fra Eco Concepts står for kolleksjonen og vår kunnskap fra golfmarkedet har vært en god triangel, forteller Rygg. 

Golfshopen.no kom inn i bildet ved at Rygg og Morten Ramm kom i kontakt gjennom felles bekjente fra hjemstedet deres Tønsberg. 

– Morten fortalte meg om de ønsket å lage et golfklesmerke som fungerer på flere arenaer, og vi som butikk ser at det er dette kundene vil ha om dagen. Folk vil ha casual-klær som passer både på puben, grilling hos naboen og på golfbanen, utdyper han.

Flere bærekraftige tiltak

Pia Nordskaug, daglig leder i Eco Concepts

Samtidig er det viktig for det nyetablerte selskapet å være bærekraftige i produksjonen. Der kommer Pia Norskaug fra Eco Concepts inn. 

– Min rolle har vært å bidra med å få disse kule ideene ut i livet og ut på markedet. Sammen med disse folkene har det vært en morsom prosess, forteller hun. 

Norskaugs selskap har ansvar for produksjonen og legger særlig vekt på bærekraft i flere ledd. 

– Vi ønsker å trekke frem bærekraftige konsepter i tekstilbransjen og drive frem en endring, særlig i produksjonsleddet. Uansett hva slags prosjekt vi går inn i er det viktig for oss at det er tydelig miljøfordel ved produktet, sier hun. 

For Fasán sin del betyr det blant annet at alt i det tekniske tøyet kommer fra resirkulerte materialer og alt som er naturfiber-basert er økologisk produsert og miljøsertifiserte. 

– Dette er ting vi kunne begynt med etterhvert, men vi velger heller å innføre disse prinsippene fra start. Både fordi vi tross alt er i 2024 og vi snakker om golf hvor man er i naturen og derfor bør være mer miljøbevisst, understreker hun. 

– Må spille mer nå

Den siste komikeren med på prosjektet er Morten Ramm. På golfbanen er han i følge seg selv på nybegynnernivå, men at det nok bli mer i tiden fremover. 

– De to andre spiller aktivt, så nå må jeg nok spille mer fremover. Men dette er også klær hvor man kan gå med hevet hodet på andre steder også, og det liker jeg godt, forteller Ramm. 

Inspirasjonen bak navnet Fasán kommer fra det tosidete aspektet fra fuglearten. I tillegg til at den flyr, noe også golfballen skal gjøre. 

– En fasan er noe flyvende. Det skal en golfball også gjøre. I tillegg er fasanen både stygg og vakker med brusete fjær – det er en fugl for alle nivåer: både stygge og pene, konkluderer Ramm. 

Powered by Labrador CMS