Aldri før har det vært flere norske collegespillere
SE OVERSIKT: I år er det 28 jenter og hele 47 gutter som kombinerer golf og studier i USA.
Et nytt år på college har startet for 75 norske golfere som er ute etter å kombinere golfsatsingen sin med en utdannelse i USA. Høstsesongen går mot slutten, og det er flere nordmenn som har utmerket seg på lagene sine.
Før sesongen var det knyttet mye forventinger til jentetrioen Mia Sandtorv Lussand, Silje Ohma og Vilde Marie Nystrøm, som alle startet på hvert sitt collegelag i august. Ohma har fått den beste starten på collegekarrieren for Baylor University med en snittscore på 71,11 slag. Det gode spillet har sørget for at hun ligger på 59. plass på rankingen i den øverste divisjonen.
Neste norske jente på rankingen er Anna Cathrine Krekling som nummer 165. Krekling har også hatt en god start på sin seniorsesong for University of Denver med en snittscore på 72,67.
På guttesiden er det Herman Wibe Sekne har hatt en knallsterk sesongåpning for Purdue University. Han har en snittscore på 70,67 slag og har kommet topp-ti i alle de fire turneringene han har spilt i høst, med en andreplass som beste plassering. Med dette som grunnlag er Sekne på 18. plass på rankingen for de beste guttene.
Neste nordmann på listen er nykommeren, og regjerende norgesmester, Michael Alexander Mjaaseth på 52. plass. Han startet på toppskolen Arizona State University denne høsten og har startet sterkt med en snittscore på 69,89 slag.
– Anbefaler college
– Vi synes det er fantastisk at er så mange norske spillere i collegegolfen. Det er en god vei å gå både for å bli golfproff, men også for en karriere i fremtiden, sier Øyvind Rojan, leder for toppidrettsavdelingen i Norges Golfforbund.
Han understreker at å spille golf på college er en god arena for å utvikle seg, da flere skoler har gode fasiliteter, trenere og opplegg rundt trening. Samtidig forteller han at dersom man som juniorspiller ønsker å gå college-veien er det viktig å begynne tidlig.
– Det skal lite til for å havne bakpå i søknadsprosessen. Allerede etter første året på videregående skole bør man begynne å tenke tanken om college hvis man har lyst til å gå den retningen. Også er det viktig å tenke på hva man selv vil ha ut av studietiden sin, sier Rojahn.
Oversikten
Nedenfor har du en oversikt over navn, hvor langt de har kommet i utdanningen og hvilken skole de representerer. I utgangspunktet har alle spillere som kommer rett fra videregående skole, eller med et friår, mulighet til å spille collegegolf i fire år. Nå har derimot de som gikk på skole i den forkortede koronasesongen i 2020 mulighet til å spille ett ekstra år.
Hvordan fungerer collegegolfsystemet i praksis? Les denne oversikten (fra 2018)
Det vil derfor være spillere som spiller fem år totalt fremover. Det er flere som benytter seg av dette, da dette er ansett som en fin mulighet til å utvikle eget spill samtidig som man tar ekstra fag eller begynner på en mastergrad.
Se forklaring av divisjonssystemet helt nederst i artikkelen.
Division 1 – Jenter
Anna Cathrine Krekling (år 4) – University of Denver
Cornelia M. Karlsson (år 3) – Southern Utah University
Elisabeth Tønnessen (år 4) – Tennessee Tech University
Emilie Marie Marceliussen-Dahl (år 2) – Winthorp University
Emilie Øverås (år 4) – University of Alabama
Franziska Sliper (år 3) – University of Miami
Henriette Stranda (år 1) – Texas A&M University-Commerce
Julia Myklebust (år 2) – California Sate University, Northridge
Katrine Tønnessen (år 4) – Tennessee Tech University
Malena Sævareid Austerslatt (år 4) – University of Arkansas at Little Rock
Mia Sandtorv Lussand (år 1) – University of South Carolina
Mine Othilie Lied (år 3) – College of Charleston
Oda Sofie Kilsti (år 4) – East Carolina University
Rikke Nordvik (år 3) – Rutgers University
Ruth Tønnessen (år 1) – Morehead State University
Silje Ohma (år 1) – Baylor University
Tomine Bjerkelo (år 4) – Colorado State University
Tuva Marie Isebakke (år 1) – Morehead State University
Vilde Marie Nystrøm (år 1) – University of North Carolina
Division 1 – Gutter
Aleksander Myklebust Bjørge (år 1) – Old Dominion University
André Ulvenes Kleppe (år 3) – Long Island University
Bård Bjørnevik Skogen (år 3) – Texas Tech University
Carl Dirdrik Meen Fosaas (år 4) – Texas Tech University
Daniel Barth Aas (år 4) – Wisconsin-Madison
Erik Einmo Thomassen (år 4) – California State University, Northridge
Gregory Solhaug (år 3) – University of Oregon
Henric Bjelke (år 2) – Campbell University
Herman Huus (år 1) – Appalachian State University
Herman Wibe Sekne (år 3) – Purdue University
Haakon Mathiesen (år 3) – University of the Pacific
Mangus Pedersen (år 4) – Western Carolina University
Markus Braadlie (år 4) – University of Central Florida
Markus Skjellstad (år 3) – Francis Marion University
Markus Wilhelmsen (år 4) – Southern Illinois University
Mats Ege (år 2) – East Tennessee State University
Michael Alexander Mjaaseth (år 1) – Arizona State University
Peter Hov (år 1) – Lamar University
Philip Linberg Bondestad (år 1) – East Carolina University
Rune Bøkeid (år 1) – University of North Carolina Wilmington
Sander Akeren (år 3) – University of North Carolina Wilmington
Theodor Takman (år 1) – Charleston Southern University
Tom Røed Karlsen (år 3) – Texas State University
Division 2 – Jenter
Celine Ustgård (år 2) – Eckerd College
Emilie Bergh-Jacobsen (år 3) – Tusculum University
Emilie Myklebust Bjørge (år 3) – University of Tampa
Hedvig Schjetne (år 4) – Limestone College
Division 2 – Gutter
Felix Øiseth (år 1) – Barton College
Fredrik Toverud Andersen (år 4) – University of Charleston
Frithjof Rasmussen (år 1) – University of Texas Permian Basin
Isak Holter (år 3) – Tusculum University
John Markus Røinås Pedersen (år 2) – University of Montevallo
Oliver Ulmo (år 1) – Erskin College
Sander Bilkom Hagen (år 1) – Newberry College
Thomas Tollefsen (år 2) – McKendree University
Tor Davis (år 4) – Erskin College
Åsmund Sandnesmo Norum (år 2) – King University
Division 3 – Jenter
Caroline Tamburstuen (år 2) – Averett University
Ingrid Kvinge Steingrimsen (år 3) – Methodist University
Division 3 – Gutter
Jatin Singh Kodial (år 1) – North Park University
NAIA – Jenter
Helene Getz Bergmo (år 2) – Briar Cliff University
Ida Furuheim (år 3) – Cumberland University
Marie Bjørndal Oulie (år 2) – Savannah College of Art and Design (SCAD)
NAIA – Gutter
Alexander Idland (år 2) – Sterling College
Anders Somerstadt-Hermansen (år 1) – Sterling College
Carl Sebastian Aas (år 3) – Keiser University
Christopher Tusvik (år 1) – University of Rio Grande
Jacob Guttormsen Fløgstad (år 4) – Menlo College
Jakob Stavang Stubhaug (år 2) – Keiser University
Jørgen Lie Viken (år 4) – Lewis-Clark State College
Magnus Gulbrandsen (år 1) – Doane University
Philip Mangset (år 1) – Morningside University
Sander Fjell (år 1) – Friends University
Sondre Andresen (år 1) – Lewis-Clark State College
Sondre Storli Jensen (år 1) – Sterling College
Tobias Arnesen (år 3) – Ottawa University
Er det noen feil eller mangler i listen? Ta kontakt med oss på redaksjon@norskgolf.no eller via Facebook.
Slik fungerer divisjonssystemet på college
Stort sett er alle de forskjellige idrettslagene på et college/universitet i samme divisjon. Fordelingen går som regel på økonomi fremfor nivået hos de forskjellige skolene. For eksempel kan det være et bra fotball- eller basketballag som står for gode inntekter til skolen, og de andre idrettene på den skolen drar fordel av dette.
Derfor er ikke divisjonsystemet på college som divisjonsystemer i andre idretter; man kan ikke rykke opp eller ned.
Divisjon 1 har ofte bedre lag fordi de har mer penger til stipender og gode fasiliteter. Det er strenge og forskjellige regler i hver enkelt divisjon i et forsøk på å skape like vilkår, og en av disse reglene er at skolene ikke kan gi ut mer enn et bestemt antall stipender.
Et lag som spiller i divisjon 1 kan spille turneringer som er arrangert av et lag i divisjon 2 og motsatt, men ikke under Conference-, Regionals- eller Nationals-sluttspillet. Det er flere eksempler på lag i divisjon 2 som er bedre enn lag i divisjon 1, men generelt sett, er nivået i divisjon 1 jevnt over høyere enn i divisjon 2.