Aldri før har det vært flere norske collegespillere

SE OVERSIKT: I år er det 28 jenter og hele 47 gutter som kombinerer golf og studier i USA.

Publisert

Et nytt år på college har startet for 75 norske golfere som er ute etter å kombinere golfsatsingen sin med en utdannelse i USA. Høstsesongen går mot slutten, og det er flere nordmenn som har utmerket seg på lagene sine. 

Før sesongen var det knyttet mye forventinger til jentetrioen Mia Sandtorv Lussand, Silje Ohma og Vilde Marie Nystrøm, som alle startet på hvert sitt collegelag i august. Ohma har fått den beste starten på collegekarrieren for Baylor University med en snittscore på 71,11 slag. Det gode spillet har sørget for at hun ligger på 59. plass på rankingen i den øverste divisjonen.

Neste norske jente på rankingen er Anna Cathrine Krekling som nummer 165. Krekling har også hatt en god start på sin seniorsesong for University of Denver med en snittscore på 72,67.

På guttesiden er det Herman Wibe Sekne har hatt en knallsterk sesongåpning for Purdue University. Han har en snittscore på 70,67 slag og har kommet topp-ti i alle de fire turneringene han har spilt i høst, med en andreplass som beste plassering. Med dette som grunnlag er Sekne på 18. plass på rankingen for de beste guttene.

Neste nordmann på listen er nykommeren, og regjerende norgesmester, Michael Alexander Mjaaseth på 52. plass. Han startet på toppskolen Arizona State University denne høsten og har startet sterkt med en snittscore på 69,89 slag. 

– Anbefaler college

– Vi synes det er fantastisk at er så mange norske spillere i collegegolfen. Det er en god vei å gå både for å bli golfproff, men også for en karriere i fremtiden, sier Øyvind Rojan, leder for toppidrettsavdelingen i Norges Golfforbund.

Han understreker at å spille golf på college er en god arena for å utvikle seg, da flere skoler har gode fasiliteter, trenere og opplegg rundt trening. Samtidig forteller han at dersom man som juniorspiller ønsker å gå college-veien er det viktig å begynne tidlig.

– Det skal lite til for å havne bakpå i søknadsprosessen. Allerede etter første året på videregående skole bør man begynne å tenke tanken om college hvis man har lyst til å gå den retningen. Også er det viktig å tenke på hva man selv vil ha ut av studietiden sin, sier Rojahn.

Oversikten

Nedenfor har du en oversikt over navn, hvor langt de har kommet i utdanningen og hvilken skole de representerer. I utgangspunktet har alle spillere som kommer rett fra videregående skole, eller med et friår, mulighet til å spille collegegolf i fire år. Nå har derimot de som gikk på skole i den forkortede koronasesongen i 2020 mulighet til å spille ett ekstra år.

Hvordan fungerer collegegolfsystemet i praksis? Les denne oversikten (fra 2018)

Det vil derfor være spillere som spiller fem år totalt fremover. Det er flere som benytter seg av dette, da dette er ansett som en fin mulighet til å utvikle eget spill samtidig som man tar ekstra fag eller begynner på en mastergrad. 

Se forklaring av divisjonssystemet helt nederst i artikkelen.

Division 1 – Jenter

Anna Cathrine Krekling (år 4) – University of Denver

Cornelia M. Karlsson (år 3) – Southern Utah University 

Elisabeth Tønnessen (år 4) – Tennessee Tech University

Emilie Marie Marceliussen-Dahl (år 2) – Winthorp University

Emilie Øverås (år 4) – University of Alabama

Franziska Sliper (år 3) – University of Miami

Henriette Stranda (år 1) – Texas A&M University-Commerce

Julia Myklebust (år 2) – California Sate University, Northridge

Katrine Tønnessen (år 4) – Tennessee Tech University

Malena Sævareid Austerslatt (år 4) – University of Arkansas at Little Rock

Mia Sandtorv Lussand (år 1) – University of South Carolina

Mine Othilie Lied (år 3) – College of Charleston 

Oda Sofie Kilsti (år 4) – East Carolina University

Rikke Nordvik (år 3) – Rutgers University

Ruth Tønnessen (år 1) – Morehead State University

Silje Ohma (år 1) – Baylor University

Tomine Bjerkelo (år 4) – Colorado State University

Tuva Marie Isebakke (år 1) – Morehead State University

Vilde Marie Nystrøm (år 1) – University of North Carolina

Division 1 – Gutter

Aleksander Myklebust Bjørge (år 1) – Old Dominion University

André Ulvenes Kleppe (år 3) – Long Island University

Bård Bjørnevik Skogen (år 3) – Texas Tech University

Carl Dirdrik Meen Fosaas (år 4) – Texas Tech University

Daniel Barth Aas (år 4) – Wisconsin-Madison

Erik Einmo Thomassen (år 4) – California State University, Northridge

Gregory Solhaug (år 3) – University of Oregon

Henric Bjelke (år 2) – Campbell University

Herman Huus (år 1) – Appalachian State University 

Herman Wibe Sekne (år 3) – Purdue University

Haakon Mathiesen (år 3) – University of the Pacific

Mangus Pedersen (år 4) – Western Carolina University

Markus Braadlie (år 4) – University of Central Florida 

Markus Skjellstad (år 3) – Francis Marion University

Markus Wilhelmsen (år 4) – Southern Illinois University

Mats Ege (år 2) – East Tennessee State University 

Michael Alexander Mjaaseth (år 1) – Arizona State University

Peter Hov (år 1) – Lamar University

Philip Linberg Bondestad (år 1) – East Carolina University

Rune Bøkeid (år 1) – University of North Carolina Wilmington

Sander Akeren (år 3) – University of North Carolina Wilmington

Theodor Takman (år 1) – Charleston Southern University

Tom Røed Karlsen (år 3) – Texas State University

Division 2 – Jenter

Celine Ustgård (år 2) – Eckerd College

Emilie Bergh-Jacobsen (år 3) – Tusculum University

Emilie Myklebust Bjørge (år 3) – University of Tampa

Hedvig Schjetne (år 4) – Limestone College

Division 2 – Gutter

Felix Øiseth (år 1) – Barton College

Fredrik Toverud Andersen (år 4) – University of Charleston

Frithjof Rasmussen (år 1) – University of Texas Permian Basin

Isak Holter (år 3) – Tusculum University 

John Markus Røinås Pedersen (år 2) – University of Montevallo

Oliver Ulmo (år 1) – Erskin College

Sander Bilkom Hagen (år 1) – Newberry College

Thomas Tollefsen (år 2) – McKendree University

Tor Davis (år 4) – Erskin College

Åsmund Sandnesmo Norum (år 2) – King University

Division 3 – Jenter

Caroline Tamburstuen (år 2) – Averett University

Ingrid Kvinge Steingrimsen (år 3) – Methodist University

Division 3  – Gutter   

Jatin Singh Kodial (år 1) – North Park University

NAIA – Jenter

Helene Getz Bergmo (år 2) – Briar Cliff University

Ida Furuheim (år 3) – Cumberland University

Marie Bjørndal Oulie (år 2) – Savannah College of Art and Design (SCAD)

NAIA – Gutter

Alexander Idland (år 2) – Sterling College

Anders Somerstadt-Hermansen (år 1) – Sterling College

Carl Sebastian Aas (år 3) – Keiser University

Christopher Tusvik (år 1) – University of Rio Grande

Jacob Guttormsen Fløgstad (år 4) – Menlo College

Jakob Stavang Stubhaug (år 2) – Keiser University

Jørgen Lie Viken (år 4) – Lewis-Clark State College

Magnus Gulbrandsen (år 1) – Doane University

Philip Mangset (år 1) – Morningside University

Sander Fjell (år 1) – Friends University

Sondre Andresen (år 1) – Lewis-Clark State College

Sondre Storli Jensen (år 1) – Sterling College

Tobias Arnesen (år 3) – Ottawa University

Er det noen feil eller mangler i listen? Ta kontakt med oss på redaksjon@norskgolf.no eller via Facebook.

Slik fungerer divisjonssystemet på college

Stort sett er alle de forskjellige idrettslagene på et college/universitet i samme divisjon. Fordelingen går som regel på økonomi fremfor nivået hos de forskjellige skolene. For eksempel kan det være et bra fotball- eller basketballag som står for gode inntekter til skolen, og de andre idrettene på den skolen drar fordel av dette.

Derfor er ikke divisjonsystemet på college som divisjonsystemer i andre idretter; man kan ikke rykke opp eller ned.

Divisjon 1 har ofte bedre lag fordi de har mer penger til stipender og gode fasiliteter. Det er strenge og forskjellige regler i hver enkelt divisjon i et forsøk på å skape like vilkår, og en av disse reglene er at skolene ikke kan gi ut mer enn et bestemt antall stipender.

Et lag som spiller i divisjon 1 kan spille turneringer som er arrangert av et lag i divisjon 2 og motsatt, men ikke under Conference-, Regionals- eller Nationals-sluttspillet. Det er flere eksempler på lag i divisjon 2 som er bedre enn lag i divisjon 1, men generelt sett, er nivået i divisjon 1 jevnt over høyere enn i divisjon 2.

Powered by Labrador CMS