Massiv ombygging snart i gang på Miklagard

Luksushotell, nye hull, en totalrenovert bane, «state of the art»-fasiliteter og Norges heftigste driving-range. Miklagard Golf sikter mot europatoppen når de til høsten går inn i en ny epoke. Og medlemmene behøver ikke betale en eneste krone for oppgraderingen.

Publisert

Søndag 30. september blir en historisk dag hos Miklagard. Da spilles de siste rundene på banen slik man kjenner den i dag, 17 år etter at den åpnet.

Fra 1. oktober blir golfbanen en byggeplass, og byggingen av et nytt femstjerners luksushotell med 502 rom på klubbens nåværende driving-range vil starte. Og med på kjøpet får Miklagard en nesten helt ny golfbane.

– Det blir med blandede følelser vi slår ut i avslutningsturneringen 29. september. Vi er mange som har blitt glad i denne klubben, og det blir spesielt å spille flere av hullene for siste gang. Til gjengjeld kommer vi til å få et helt fantastisk anlegg når alt er ferdig, sier Tore Waagø, daglig leder i Miklagard Golf til Norsk Golf.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mer kompakt

Plasseringen av det kommende hotellet har ført til at flere av hullene på banen må bygges om. Mens åpningshullet redesignes, kommer det også fem splitter nye hull. De største endringene blir på banens back-nine.

– De nye designforandringene er veldig spennende og kommer til å gjøre banen enda morsommere å spille. Miklagard er en veldig bra bane, men nå får den bedre «temposkifter». Ettersom det er en massiv golfbane, får vi nå noen kortere hull og flere pustepauser. Men de blir veldig spektakulære. Og avslutningshullene kommer til å bli de heftigste i Norge, lover Waagø, og legger til:

– Det blir også en mer estetisk golfbane i dag, med sviller som rammer inn greenene, nye bruer, bekker og vann. Den nye oppkjøringen til golfbanen kommer også til å bli kraftig oppgradert. Alt blir veldig «high class».

Anlegget blir også mer kompakt. I tillegg til noen flere korthull blir fasilitetene på banen konsentrert rundt et mindre område.

Den nye supermoderne driving-rangen flyttes til rett ved siden av klubbhuset, og skal spilles på tvers av der hvor hull 18, 10 og 9 ligger i dag.

– Det blir Norges soleklart beste range med 70 plasser på to etasjer under tak, kunstgress og vanlig gress, og ordentlige landingsområder i kunstgress med målgreener man kan sikte på. Det blir automatisk ballplukking, og rangen kommer til å gjøre at vi kan trene utendørs nesten hele året, så lenge været tillater det, sier Waagø.

Lundin foredler Trent Jones sitt arbeid

Miklagard har gjennom 2018-sesongen jobbet tett med den svenske banearkitekten Christian Lundin, som har fått ansvaret for designet på de nye hullene, men fortsatt i samarbeid med Robert Trent Jones Jr, som står for banens opprinnelige design.  

– Miklagard har vært en baby for Trent Jones, men han er blitt 80 år gammel og kommer ikke til Norge for å designe noen nye hull. Men Lundins tegninger er sjekket opp mot Trent Jones, slik at alt godkjennes etter hans røde tråd, og vi kommer til å bruke de samme shaperneav banen som har jobbet med ham tidligere, forklarer Waagø.

Selv om endringene i banedesignet blir det mest synlige for spillerne i første omgang, kommer det kvalitetsløftet spilleflatene får, til å bli minst like merkbart: Banen får nytt dreneringssystem over nesten hele anlegget, nytt vanningssystem, et 24 centimeter dypt sandlag under alle fairwayene (totalt 16 000 tonn sand), og fortsatt sub-air-system under greenene.

Det kommer til å bli veldig deilig å slutte å bekymre seg for regnvær, smiler Waagø.

Waagø anslår at prosjektet totalt kommer til å koste «godt over 30 millioner kroner». Men klubbens medlemmer behøver ikke betale en eneste krone. Regningen dekkes gjennom salget av hotelltomta.

– Det er fantastisk for klubben. Det blir en stor utvikling av banen. Flere av tingene vi hadde på tapetet, blir nå kraftig fremskyndet, spesielt det nye vanningsanlegget, som snart gikk ut på dato. Bare der sparte vi nok 8-10 millioner, konstaterer Waagø fornøyd.

– Vi ønsker ikke bare å være Norges nummer én. Vi blir blant de mest «state-of-the-art»-anleggene i Europa. Det er ingen som kommer til å si at Miklagard er kjedelig etter dette.

2019 blir mellomår

Waagø sier medlemmene nå må belage seg på at golfanlegget i stor grad kommer til å fremstå som en byggeplass gjennom neste sesong, men klubben tar likevel sikte på å holde rundt 14 hull åpne for spill. 

Dersom alt går etter planen, skal hele prosjektet være helt ferdig til våren 2020, men forhåpentligvis kan medlemmene forsøke å slå noen slag på de nye hullene allerede neste høst.

– De nye hullene skal være ferdigbygd tidlig i 2019, slik at de skal få hele sesongen på å «sette» seg. Jeg tipper medlemmene kommer til å glede seg fælt når de ser hullene bli grønnere og grønnere for hver uke, sier Waagø.

Og hvis medlemmene blir rastløse, kan de trøste seg med at den nye rangen skal være åpen allerede nå til våren.

– Klubben går inn i en veldig spennende tid fremover. Samarbeidet med hotellet åpner for nye forretningsmuligheter, og banen kommer til å bli enda bedre egnet for både store turneringer og besøk fra turister.

Waagø utelukker ikke at klubben vil vurdere ventelister på medlemskap når prosjektet er ferdig. Klubben opplever allerede stort press på banen, og med den store tilflytningen til distriktet tror han det snart blir behov for å begrense tilgangen til banen.

– På ett tidspunkt kommer det til å bli fullt med medlemmer, og da blir det i så fall aktuelt å innføre venteliste. Vi ønsker ikke å komme i den situasjonen at medlemmene skal slite med å få starttid. Medlemmene våre er og blir bærebjelken til klubben, uavhengig av hvor mye ekstra trafikk hotellet kommer til å gi oss.

Slik blir (noen av) endringene

Hull 1

Utslagsstedet flyttes tilbake mot høyre der hvor trenixngsgreenen er i dag. Dalen fjernes, og det bygges en ny fairwaybunker i hjørnet av den nye doglegen. 

Hull 9

Bygges til venstre for der hvor hull ni er i dag, og dagens par 4-hull forsvinner. Det nye hullet blir et kort par 3-hull med en svillesatt bekk som slynger seg rundt den lange, smale greenen.

Hull 10

Dagens hull 10, par 3-hullet rett foran klubbhuset forsvinner. Nåværende hull 11, et par 4-hull, blir den nye starten på back-nine.

Hull 12

Nye hull 12 blir et kort par 3-hull mellom dagens hull 12 og 13. Greenen flyttes nærme vannet, og lander du for langt høyre, risikerer du at ballen ruller hele veien ned i vannet.  

Hull 15

Blir gjort om fra et par 3-hull i oppoverbakken til et drivebart par 4-hull. Det flates ut, med hele åtte bunkere i spill. Noen av dem omkranser green, mens en annen ligger midt i den foretrukne landingssonen i fairway, slik at man må tenke seg om nøye før man velger kølle. Utslagsstedet plasseres nærmere green på hull 14 slik at det blir kortere å gå.

Hull 17

Par 4-hullet gjøres om til et langt par 3-hull i nedoverbakke. Greenen rammes inn av bunkere, og utslaget blir fra samme sted som i dag. Tore Waagø sier dette er det hullet på dagens bane som blir mest vemodig å miste.

Hull 18

Dagens avsluttende par 4-hull erstattes med det som garantert blir et av Norges mektigste par 5-hull. Utslaget flyttes tilbake på kulen, slik at man får utsikt over hele Miklagard. Det bygges nye fairwaybunkere, en helt ny fairway, og når man nærmer seg green, får man en svillesatt sjø på høyresiden som kommer til å være i spill på både andre- og tredjeslaget. Greenen flyttes cirka 100 meter lenger ned enn der den er i dag for å gjøre plass til den nye rangen ved klubbhuset. Balkongene ved det nye hotellet kommer til å få panoramautsikt over hva som skjer på nye hull 18.

I tillegg til endringene over kommer det til å gjøres en rekke både mindre og store justeringer. Det planlegges blant annet å åpne opp vannet ved hull 8, 11 og 16 ytterligere for å vå vannet enda mer i spill.

Driving-range

Den nye rangen får 70 utslagsplasser over to etasjer, med både kunstgress og vanlig gress. Landingsområdene blir kunstgressgreener, med både bunkere og vannhindere. Rangen får automatisk ballplukking.

Scorekort Miklagard 2020

NB! Lengdene under er ikke skrevet i sten. Det er mulig banen kommer til å bli noe lengre.

Powered by Labrador CMS