Norsk golfstart-up//
Satser på el-traller og app: – Folk spiller bedre
I to år har bergenserne Omar Zacka og Lasse Hovland utviklet et produkt som de mener vil gjøre golf-hverdagen både lettere og morsommere. Det startet som følge av et trist skue.
Da golf-kameratene Omar Zacka og Lasse Hovland så en golfer slite med å bære den tunge elektriske golf-trallen ut av bilen sin, tenkte de at det må finnes en bedre måte å golfe med el-tralle.
Siden har de to utviklet en el-tralle som golfklubber kan tilby til sine medlemmer og greenfee-spillere. I første omgang blir de tilgjengelig på Zacka og Hovlands hjemmeklubb, Fana GK i Bergen, men på sikt vil de utvide til hele Norge og resten av verden.
– Det er tungt å dytte trallen eller bære golfutstyret på ryggen. Forskning viser at du spiller bedre golf om du slipper det, forteller Lasse Hovland, daglig leder i Troll-E til Norsk Golf.
– Selv er jeg en 34 år gammel mann, men også jeg setter pris på hjelp fra en elektrisk tralle noen ganger, utdyper han.
Forretningsideen er at selskapet eier alle trallene selv og at klubbene som ønsker, kan tilby dem til golfere. Klubben får en andel av leieinntektene, og betaler ingen for å ha Troll-E-trallene på sin klubb.
– Hva vil det koste å leie en trall i 18 hull?
– 149 kroner for 18 hull, og 99 kroner for ni. Det er en god pris i forhold til å kjøpe en helt egen tralle - også slipper du å drasse den med deg rundt, svarer Hovland.
Låser opp med app
Det er flere golfklubber som tilbyr lignende tjenester på egen hånd, men da som regel kun i proshoppens åpningstider. Troll-E-trallene vil være tilgjengelige hele tiden. Takket være en app.
– Det er ganske likt som med el-sparkesykler du kan leie av Voi, Bolt og lignende. Du låser opp og betaler direkte i appen, så setter du den tilbake igjen når du er ferdigspilt.
– Det skal være enkelt å bruke tjenesten vår, forsikrer Hovland.
For øyeblikket jobber selskapet med å optimalisere booking-løsningen for å gjøre det enda enklere for brukerne å bruke verktøyet deres.
Komplett app – med nøkkel
Appen er ikke bare en nøkkel til selve trallene, den tilbyr også baneguide med GPS og scorekort-føring for alle spillere i gruppen.
– På sikt vil vi lage et sosialt medium hvor kan legge til venner, lage grupper, dele bilder og kommentere på hverandres spill. Alt en golf-app bør ha i grunn, mener Hovland.
– Det er en del andre golf-apper på markedet. Hvordan er deres annerledes?
– Jeg føler vi supplerer med noe annerledes, spesielt med det sosiale aspektet. Det er en komplett golfapp, med en funksjonalitet som gjør at den også fungerer som en nøkkel til trallen, svarer Hovland.
En av de unike forskjellene er at man kan rapportere om mistede baller. Da blir det lettere for klubben å samle inn alle golfballene som er på avveie i skog og kratt.
– Hvis man ikke finner ballen sin etter å ha lett etter den i noen minutter, kan du markere hvor du tror den forsvant i baneguiden. Etter hvert vil klubben få en god oversikt over hvor det potensielt finnes lost balls dugnads- eller juniorgrupper kan lete etter dem i etterkant.
Den informasjonen, samt data om trallebruk, tidsbruk og innrapportering av avvik på banen vil klubbene få gjennom et dashbord som vil bli tilgjengelig for administrasjonen.
Norsk samarbeid
For Hovland og Zacka begynte gründereventyret for to år siden. Siden da har tiden for det meste gått til utvikling av tralle-prototypen og app-utvikling.
Begge deler er utviklet ved hjelp av andre norske selskaper. Tek-selskapet Heisenbug har utviklet appen, mens Porsgrunns-selskapet Pavels Innovation har designet og bygget selve el-trallen. Heisenbug er også medeiere i Troll-E.
– Vi har ønsket å gjøre dette med norske selskaper og har hele tiden tenkt bærekraftig. For eksempel ved å bygge trallen i slitesterke materialer som gjør at den holder lenge, og med lost ball-funksjonen vår, forteller den daglige lederen.
Målet for resten av året er målet å teste trallene på Fana, før det blir «full rulle» i 2025.
– Vi er optimistiske for fremtiden. Vi har allerede nådd flere milepæler og opplevd suksess med det som opprinnelig var en enkel ide.