Golfshopen//
Sikter høyt etter innholdsrikt år: – 200 millioner er målet
Oppkjøp av sin største konkurrent, flytting til nye lokaler og etablering av et nytt golfmerke. 2024 ble fylt med mye spennende for Petter Rygg og Golfshopen. Nå sikter de enda høyere.
Midt på Billingstadsletta i Bærum, like ved Nesbru videregående, har et butikklokale forvandlet seg på kort tid. For bare noen måneder siden sto det rader på rader med biler der det nå er reoler fulle av golfkøller, klær og annet tilbehør.
– Det har gått veldig fort, men det er viktig både for oss og for kundene. Viktig at vi er i drift hele tiden, sier Petter Rygg, daglig leder i Golfshopen til Norsk Golf når han viser frem de nye lokalene.
Bare drøye tre måneder har gått siden Norges største golfbutikk kjøpte opp en av sine største konkurrenter i Golfhandelen. I den prosessen overtok Rygg og co over to lokasjoner i Oslo; Skøyen og Bryn.
– Da ble det for tett mellom der vi var på Høvik og Skøyen. Kombinert med veiarbeidene i forbindelse med E18-utbyggingen, tok det ikke lang tid før vi begynte å lete etter nye lokaler vest for Oslo.
På Billingstad er det mer plass, høyere under taket, større varelager og to verksteder. Ett for custom-fitting og spilling på Trackman-simulatorer, og ett for reparasjoner og bygging av golfkøller. Særlig sistnevnte blir viktig.
– Vi oppgraderer disse to fasilitetene for å gi et bedre tilbud til kundene våre og for å kunne gjennomføre litt større endringer, sier han.
Også avdelingen på Bryn i Oslo går igjennom oppgraderinger. Der skal salgsarealet dobles, custom-fitting verkstedet fornyes og eget VIP-rom med simulator skal på plass.
Vanvittige kvantum
I tillegg til de nå fire butikklokalene, driver Golfshopen en omfattende nettbutikk. Alle varene som sendes ut går via butikken vår i Tønsberg hvor sentrallageret er. Og det er ikke lite trafikk som går gjennom garasjeportene.
– Samlet mottar vi flere tusen paller i løpet av et år. Noen ganger føles det som at alt kommer på én gang. Hvertfall når UPS, DHL, Bring, PostNord og Schenker kommer på en fredag ettermiddag, ler Rygg.
Til dette er den nye lokasjonen bedre rustet for. Noe som er viktig for å nå omsetningsmålet sitt for 2025.
– Vi har et mål om å omsette for 200 millioner. Da sier det seg selv at det blir mye varer og store volumer, forteller Petter Rygg.
Ifølge regnskapsregisteret proff.no omsatte Golfshopen for 117 millioner kroner i 2023. For 2024 er fasiten på rundt 150 millioner kroner, ifølge Rygg selv.
– Det er et realistisk mål. Men vi er ikke fablere, og prøver å bygge stein på stein. Noe vi har gjort i 23-24 år. Vi ønsker oss en stabil vekst.
– Perfekt timing
Avgjørelsen og prosessen med å kjøpe opp Golfhandelen var ikke forhastet for Petter Rygg. Første gang han gikk i dialog med daværende daglig leder Christoffer Martinsen om en mulig sammenslåing var omtrent åtte år siden. Da var partene litt for langt fra hverandre, og forhandlingene falt sammen.
For omtrent to år siden dukket dog muligheten opp igen.
– Denne gangen hadde prosessen modnet seg veldig. Vi brukte litt tid i starten, men etterhvert gikk det fort for seg, forteller Rygg.
1. oktober 2024 var datoen de to store ble til én større enhet. Siden har arbeidet med å integrere de to bedriftene pågått.
– Hva gjelder back office på nettbutikk, kundeservice, regnskap, administrasjon og lager. Alle disse funksjonene har jo vi i Tønsberg, og er nå integrert på tvers av de fire lokasjonene.
– Timingen har vi sett i etterkant at var perfekt. Første oktober var perfekt. Det er da vi har minst å gjøre på året. Nå har vi kolossalt med å gjøre, utdyper Rygg og refererer til alle utstyrsnyhetene som kommer på løpende bånd i januar og februar.
– Det er helt enormt. Det er faktisk mer jobb nå enn når vi er i sesong.
I vinden
Innimellom oppkjøpsforhandlinger, ekspandering og generelt drift av Norges største golfbutikk har Petter Rygg også vært med på å lansere et norsk klesmerke. Sammen med kjendisene Bård Ylvisåker, Morten Ramm og Gaute Berg Næss samlet de noen av Norges største navn til storlansering på Oslos tak.
Golfshopen er naturligvis et av få steder man kan få tak i klærne over disk.
– Vi har solgt veldig bra. Jeg kan ikke si nøyaktige tall, men vi har solgt mer av Fasan enn to-tre andre større klesmerker til sammen, forteller Rygg.
Han mener etableringen av Fasán er nok et tegn på golf er i vinden her til lands. At folk fra «utenfor» golfen har lyst til å ta del i idretten.
– Det kommer som et resultat av alt som skjer i i Golf-Norge.
Skape blest
Derfor prøver de også å skape blest utenfor det som vanligvis er golfsesong her til lands. I første omgang med turneringen Fasán Open. Neste uke skal en god håndfull kjente og kjære fjes, sammen med «vanlige» hobbygolfere møtes til dyst i simulatorene på Golfshopen Skøyen.
Til sammen skal 28 stykker konkurrere i det som vil bli en turnering med fokus på det sosiale.
Med DJ-booth, utvalgte leverandører som viser frem årets nyvinninger og kjendiser som Stian Blipp, Stefan Johansen, Jan Henrik Syversen (Gladkokken), Madelene Stavnar og Thomas Gullestad (Finger'n) vil det være flere grunner til å komme som publikum.
Det vil dog være kamp om billettene. Det vil være muligheter til å vinne plass til arrangementet gjennom konkurranser hos Golfshopens kanaler.