Norsk golfstart-up//

Vil gjøre simgolf enklere: – Mange føler på tidsklemma

Da de selv synes det ble for kronglete å booke simulatortime, skjønte de at noe måtte gjøres. Resultatet er Alba, en komplett bookingløsning for simulatorsentre over hele landet. 

Denne gjengen vil hjelpe simulatorsentrene, som igjen vil hjelpe golfen som helhet. Fra venstre: Jon Freberg, Håvard Bergersen, Jonatan Austigard og Erik Holm
Publisert

På Skøyen i Oslo sitter fire stykker med blikket dypt inn i PC-skjermene sine. På noen av dem finner man linjer på linjer med kode, mens på andre tikker det inn e-poster fra folk som vil lære mer om hva Alba tilbyr. 

– Vi tilbyr en komplett løsning som gjør simulatorsentere mye mer lønnsomme. Alt fra booking til en pro-løsning og avansert optimalisering på en ny genial måte som i tillegg gjør adminjobben mye enklere, forklarer Erik Holm, daglig leder og grunnlegger. 

Sammen med kollegene Jonatan Austigard, Jon Freberg og Håvard Bergersen har de siden august i fjor utviklet tjenesten tilnærmet hver eneste dag. 

Målet er å gi den stadig økende mengden simulatorsentre en god nok løsning for booking slik at sentrene kan fokusere på å effektivisere driften og øke lønnsomheten. 

– Vi er mer enn bare en bookingløsning. Vi vil være med på å skape vekst for simulatorsentrene, som igjen skaper vekst i golfen som helhet, forklarer Holm som tidligere har jobbet med administrasjonsappen Spond og i Arkitekturopprøret. 

Daglig leder Erik Holm i en liten pingpong-pause.

Simulatorgolf vokser

De fire kollegene deler alle lidenskap for golf, selv om ferdighetsnivået er varierende blant dem. 

– Jon har spilt i 25 år og er nede på singelhandicap, mens Håvard har knapt spilt. Vi ser på det som en styrke for da har vi hele spekteret av golfere her inne i dette rommet, sier Holm. 

Selv ble han bitt av basillen for seks år siden. Og som alle andre skulle han ønske han fikk spilt mer. 

– Tidsklemma tror jeg mange føler på og er en av grunnene til at simulatorgolf har økt så vanvittig de siste årene, ikke bare i Norge. Over hele verden ser man at idretten utenfor selve golfbanen øker. Enten det er Tiger Woods og Justin Timberlake som åpner sportsbar med simulatorer eller innendørshaller i Barcelona som popper opp, sier han. 

Startup-selskapet har hatt en effektiv start siden de etablerte selskapet for ni måneder siden.

Bare i Norge er det nå anslått at det er omtrent like mange simulatorsentre som det er golfklubber (172 stykker journ.anm.). 

– Dette er en vekst vi har lyst til å være med på. Spesielt når mange av dem dessverre bare står og samler støv store deler av året. Alba øker inntektene selv for allerede populære sentere og skaper blant annet større trafikk også om sommeren, forteller gründeren. 

Åtte klikk

Holm og co opplevde i sin egen hverdag at det å booke en simgolf-time var vanskeligere enn det trengte være, og bestemte seg derfor at det var denne problemstillingen som måtte løses. 

Lidenskapen for golf er lett å se.

Bare fem måneder etter at teamet hadde flyttet inn i startup-lokalene på Skøyen var løsningen live. 

– Vi klarte å lansere løsningen vår like før nyttår. Det hadde aldri gått om det ikke hadde vært et svært kompetent team og innsatsen vi la ned i høst. En av tingene vi legger vekt på er at det skal være lett å komme i gang, både som golfer og simulatorsenter. 

Han anslår at det tar omtrent 15 minutter for et nytt simulatorsenter å koble seg på løsningen deres. Og som golfer tar det bare åtte klikk fra man som ny kunde har booket og betalt for en bås. 

– Har man allerede en bruker, booker man med bare to-tre klikk. På grunn av designet fungerer løsningen like bra for en 85-åring som en 14-åring, mener Holm. 

Siden lansering har det gått slag-i-slag for oppstartsbedriften. Videreutvikling, tegne avtaler med sentrene og vekst har stått i fokus. 

Norgesmester på laget

For øyeblikket er det et tosifret antall sentre som bruker Alba, og han gleder seg til innesesongen kommer i gang igjen til høsten. Målet er selvfølgelig å få flere med på laget. 

– Hvordan ser fremtiden deres ut?

– Nå er fokuset på Norge og å få inn flere investorer. Flere av våre kunder er allerede så imponerte at de på eget intiativ ønsker å investere. I første runde fikk vi inn omtrent fem millioner kroner som har gitt oss tryggheten til å satse sterkt fra start. Det har vært veldig viktig, svarer Holm. 

Navnelisten på investorene er lang, men den mest merkbare sett med golføyne er tidligere Norgesmester og initiativtaker til veldedighetsturneringen Wright Invitational, Kevin André Wright. 

– Det er selvfølgelig kult å ha med Kevin på laget, men alle som er med på investorsiden brenner for golf, understreker den daglige lederen. 

Kevin André Wright er med på laget på investorsiden. Her fra Wright Invitational i 2023.
Powered by Labrador CMS