UTSTYR//

Vi testet Titleists nye GT-serie – her er det vi fant ut

Etter to år slipper Titleist nye drivere og fairwaywooder. De skal være raskere, lengre, rettere og mer tilgivende enn noen gang.

Slik ser den ut, Titleist nye GT-familie av drivere. Samtidig lanseres også nye fairway-wooder i samme serie.
Publisert Sist oppdatert

Det er lenge siden bilprodusenter brukte modellnavnet «GT». 

Det var en forkortelse for «Grand Tourer», en type bil som var designet for lange turer i høye hastigheter, som kombinerte prestasjon og ytelse, og likevel hadde plass til hele familien i forseter og bakseter.

Når Titleist den 23. august slipper en ny serie med drivere og fairwaywoods til butikker over hele verden, står GT for noe annet. «Generational Technology» er i seg selv en dristig påstand – men også denne gangen handler det om fart og lengde, materialkvalitet og noe for alle.

Aerodynamisk eleganse

Ved første øyekast er det ikke mye som skiller den nye GT-serien fra tidligere Titleist-modeller. Også GT er kledd i den sorte, blanke elegansen som forgjengerne TSR, TSi, TS og en lang rekke før dem. 

Men under det lakkerte panseret er det flere nyheter. 

– Aerodynamikk er fortsatt det viktigste i jakten på mer fart, forklarer Stephanie Luttrell, direktør for Titleists metalwood-utvikling. – USGA regulerer ikke utøveren, så alt vi kan gjøre for å bevege køllehodet raskere gjennom luften gir mer fart for alle spillere, ikke bare de raskeste der ute.

Derfor startet også utviklingen av GT med design av køllehodet. Små endringer i utformingen av hvert hode reduserte luftmotstanden og turbulensen, og dermed økte også hastigheten. Men det var bare halve bestillingen til Titleist-ingeniørene. For samtidig som de fikk køllehastigheten opp, måtte spinntallet holdes nede.

GT3 gir deg muligheten til å justere vekten mot tå eller hæl.
Slagflaten har fått et tydeligere preg enn forgjengerne.

Metall og polymer

– Vi kunne ikke gå videre med en kølle som beveger seg 1,5 mph raskere gjennom luften, men genererer 300 RPM mer spinn. Dermed måtte vi finne en ny måte å beholde utformingen og kombinere den med nye materialer, en ny konstruksjon, forteller Luttrell.

Løsningen er ikke mulig å spotte med det blotte øyet. Men under pianolakken har Titleist gått bort fra å bruke metall i hele hodet. I stedet består kronen nå av to deler. En slagflate og underdel i metall, og et topplokk i egenutviklet, patentbeskyttet polymer. 

Det er sømløst og elegant, uten skjemmende skjøter. Og gjør at vekt kan plasseres hvor vekt gjør størst nytte for seg. Igjen for å skape mer fart og lengde, uten kompromisser med spinn og høyde.

Små endringer på køllehodet reduserer luftmotstanden og øker farten. Overdelen i polymer gjør at vekt kan plasseres der den bør være.
Med en slagflate og underdel av metall – og en overdel av polymer – er GT-serien skapt for optimal ytelse og fart.

Er det verdt å se nærmere på? Absolutt. Er det grunn god nok til å bytte ut driveren i bagen din? Det må du selv avgjøre. 

Titleist er et ingeniørdrevet selskap som slipper nye modeller annethvert år. Det er tid nok til å gjøre framskritt, men har du en TSR-driver i dag som du fortsatt er forelsket i, så forvent ikke for mye. Selv økte vi ballhastigheten med 2,3 mph under testing. Samtidig beholdt vi høyden, men spinntallet kom ned og bidro til å øke den totale lengden med 11 meter.

Men også prisen på drivere synes å øke. Har du først tenkt til å gafle ut 7 499 kroner på en ny GT-driver, så sørg i hvert fall for å teste ut alle modellene, og få kyndig hjelp til å tilpasse skaft og hode til ditt beste. 


GT2 – for tilgivelse og stabilitet

GT2 (8, 9, 10, 11 grader) regnes fortsatt som den høytsvevende, lavtspinnende bombekasteren i familien. Den har det laveste tyngdepunktet, er mest tilgivende, og er designet for golfere som trenger mest hjelp og tilgivelse ved treff utenfor senter. 

Sammenlignet med tidligere generasjoner av 2-modellene, har GT2 en mer tradisjonell pæreform, noe som bringer profilen nærmere GT3. En utskiftbar vekt gir muligheter for å finjustere hodevekt og svingvekt for å gi en personlig tilpasset ytelse og følelse.

PS! Norsk Golf fikk sjansen til å teste ut de nye modellene i sommer. Undertegnede har hatt Titleist-drivere så langt tilbake som klassikerne 973J og 983K, ble tidlig glad i lyden og treff-følelsen i møtet med ball, og kan bekrefte: GT2 er umiskjennelig Titleist.

Fakta om G2

  • Høy ballbane, lav spinn
  • Hode: 460cc
  • Loftvalg: 8.0, 9.0, 10.0, 11.0 (RH/LH)
  • Standard lengde: 45.5 tommer
  • Standard lie: 58.5”
  • Standard grep: Titleist Universal 360 Grip
  • Vekter: 9 gram m/ +6, +4, +2, -2, -4, -6
  • SureFit Hosel: Kompatibel med TSR, TSi, TS

GT3 – flere justeringsmuligheter

GT3 kommer med høy ballhastighet og tilbyr flere justeringsmuligheter for spillere som ønsker å optimalisere og kontrollere ballbanen. Her kan du velge mellom fem vektplasseringer fra tå til hæl (H2, H1, N, T1, T2) slik at tyngdepunktet tilpasses spillernes svingtendens. 

I likhet med GT2 har GT3 et køllehode på 460cc, men formen ser mer kompakt og pæreformet ut, og slagflaten er høyere. Sammenlignet med TSR3 er GT3s form mer aerodynamisk, noe som gir mer fart.

NB! Om du også er opptatt av den nevnte lyden og følelsen i balltreffet, er det greit å vite at G3 – i hvert fall for oss – ga en annen respons enn hva vi er vant med fra Titleist. Ikke nødvendigvis negativt, bare annerledes. Igjen: Sørg for å teste og tilpasse før kjøp.

Fakta om G3

  • Høy ballbane, lavere spinn
  • Hode: 460cc
  • Loftvalg: 8.0, 9.0, 10.0, 11.0 (RH/LH)
  • Standard lengde: 45.5 tommer
  • Standard lie: 58.5”
  • Standard grep: Titleist Universal 360 Grip
  • Vekter: 8 gram m/ +6, +4, +2, -2, -4
  • SureFit Hosel: Kompatibel med TSR, TSi, TS

GT 4 – for mindre spinn og mer ytelse

GT4 er designet for spillere som sliter med for mye spinn – vanligvis over 3 000 RPM – for å skape en mer gjennomtrengende og effektiv ballbane. GT4s kontrollinnstillinger gir spillerne mulighet til å velge mellom en mer aggressiv spinnreduksjon eller en mer balansert og stabil innstilling med moderat spinnreduksjon. 

Dette oppnås ved å bytte en tyngre (11 gram) og lettere (3 gram) vekt mellom to posisjoner. GT4 har også en mindre profil enn GT2 og GT3-modellene, «bare» 430cc.

Fakta om G4

  • Medium ballbane, lavest spinn
  • Hode: 430cc
  • Loftvalg: 8.0, 9.0, 10.0 (RH/LH)
  • Standard lengde: 45.5 tommer
  • Standard lie: 58.5”
  • Standard grep: Titleist Universal 360 Grip
  • Vekter: 11 gram (FWD) / 3 gram (AFT)
  • SureFit Hosel: Kompatibel med TSR, TSi, TS
Powered by Labrador CMS