Simulatorgolf//

Startet i sommer – nå har de nesten halve markedet

For bare seks måneder siden lanserte Alba sin bookingløsning for simulatorer. Nå styrer de over 200 båser over hele landet. – Vi har truffet en nerve, mener gründeren Erik Holm. 

Erik Holm (t.v.) og selskapet Alba har opplevd stor vekst siden sin inntreden i golfsimulatormarkedet. Her med daglig leder Bjørn Knappskog hos Oslo GK, en av deres første kunder.
Publisert Sist oppdatert

Når vinteren kommer trekker golfere inn i varmen hos simulatorsentre over hele landet. Det er en måte å dyrke hobbyen sin uten å måtte reise ut av landet for å svingt en golfkølle i løpet av vintermånedene. 

Og for mange vil nok simulatoropplevelsen være litt annerledes i år enn den har vært tidligere år. For på bare seks måneder har over 50 sentre og golfklubber byttet til Alba sitt bookingsystem. 

– Det hele startet med egne frustrasjoner som golfere, forteller Erik Holm, en av gründerne bak Alba. 

– Vi så hva som manglet og bestemte oss for å lage en bedre løsning. Med et sterkt fokus på teknologi og brukervennlighet har selskapet utviklet systemer som gjør booking og bruk av simulatorer enklere enn noen gang. forteller han. 

Det har vist seg å fungere.  Fordelt på de over 50 sentrene er det nå flere enn 200 som styres gjennom Alba. Til fordel for både golferen og for administrasjonen hos senteret. 

Utvikler «på huset»

Oslo Golfklubb var tidlig ute som pilotkunde, og deres tilbakemeldinger har vært viktige i videreutviklingen av systemet. 

Et tett samarbeid er etablert mellom Oslo GK og Alba.

Bjørn Knappskog, nyansatt daglig leder i hovedstadsklubben, forteller om gode opplevelser i deres «Golfland». 

– Min hovedmotivasjon for å støtte overgangen til Alba var egentlig fra et kundeopplevelsesperspektiv, mer enn noe annet, forteller han. 

– Du opplevde også frustrasjon med å booke tidligere?

– Ja, jeg har egen erfaring. Jeg synes blant annet det tungt å ha flere brukere på forskjellige plattformer. Og designmessig er Alba lett navigere seg gjennom.

Alba og Oslo GK har de siste månedene inngått et tett samarbeid for å utvikle tjenesten ytterligere. Blant annet har en av Albas utviklere ofte jobbet fra klubbhuset, som gjør veien fra tilbakemelding til implementering kort. 

– Vi kan raskt implementere forbedringer basert på direkte tilbakemeldinger fra klubben, sier Holm. 

– Dette gagner ikke bare Oslo, men også andre kunder som senere får de samme funksjonene.

Over hele landet 

Simulatorgolf har vokst enormt. De siste tre årene har antallet simulatorer her til lands doblet seg, og i skrivende stund er det omtrent 500 båser spredt over hele det ganske land. 

Økningen skjer ikke heller bare i Norge, men også internasjonalt. Erik Holm påpeker at en moderne livsstil gjør simulatorer mer attraktive. 

I USA er såkalt «off-course golf» (simulator, driving range, Topgolf etc. jour.anm) større en golf på tradisjonelle golfbaner. Det skriver Wall Street Journal. Den samme utviklingen ser man i golfens hjemland, Storbrittania

– Folk spiller fortsatt vanlig golf, men i en travel hverdag er en 18-hulls runde ofte urealistisk å få til dessverre. Simulatorgolf gir den fleksibiliteten mange trenger. Selv om sommeren, mener han.

I Norges storbyer er behovet for flere simulatorer stort, noe man ser tydelig i Bergen. I høst har det åpnet flere nye sentre i byen, og det er nå 12 simulatorsentre med flere titalls båser i Vestlandshovedstaden. 

Simulatorsentre som «Golfland» på Bogstad blir det bare flere og flere av.

– Simulatorgolf er en inngangsport til sporten for mange, samtidig som erfarne golfere kan dyrke interessen sin, forteller han. 

Det er i dette krysningspunktet Alba mener de har «truffet gull». For på bare seks måneder har det Oslo-baserte selskapet blitt Norges største leverandør på simulatorbookinger. 

– Jeg har jobbet i start-uper med mye vekst før, blant annet i Spond som gikk fra 0 til 1,5 millioner brukere. Og denne veksten er like sterk.  

– Det er litt skummelt også, forteller Holm. 

Med et team som besitter sterk næringslivserfaring har selskapet sett en ukentlig omsetningsvekst på 30 prosent og en månedlig vekst på 55 prosent for antall kunder. 

– Det er et sabla trøkk. Nå lanserer vi også pro-løsningen vår som vi regner å se samme vekst for.

– Truffet en nerve

Tidligere i høst åpnet selskapet for en ny runde ekstern finansiering gjennom en investordag. 130 mennesker deltok hvor flere kjente og ukjente fjes fra Golf-Norge deltok. Arrangementet samlet mange teknologi-interesserte golfere, som skapte en unik atmosfære.

Alba er i en intensiv fase med å hente kapital for å sikre videre vekst, både i Norge og i nye markeder. Holm og de andre gründerne jobber spesielt med å få inn flere strategiske investorer, som ikke bare bidrar med finansiering, men også med kompetanse innen golf og forretningsutvikling. 

– Vi tror mange undervurderer potensialet i Norge, både som oppstartsland og innenfor golfsegmentet. Med den rette støtten kan vi virkelig få fart på internasjonal ekspansjon etterhvert, sier Erik Holm.

Alle foto: Alba

Samtidig jobber de stadig med å videreutvikle produktet her hjemme. Noen av nyvinningene som står på tapeten er «simlock-ads» og samtidig booking av simulator og golfpro. 

Førstnevnte er et system som låser skjermen med markedsføring når den ikke er bruk, som kan skape en ekstra inntekt til simulatorsenteret. 

Men det er probooking-løsningen som skaper mest entusiasme i denne omgang, da å avtale med proen og reservere simulator samtidig kan være en krevende prosess i dag. 

Oslo Golfklubb vil være en av pilotklubbene som mottar denne funksjonen tidlig.

– Det ser vi frem til. Alba er et godt verktøy som vi allerede bruker i flere viktige prosesser her på klubben, sier daglig leder Knappskog. 

Det motiverer Holm og resten av gjengen i Alba. 

– Vi har truffet nerven i Norge, og alt tyder på at vi kan gjøre det samme internasjonalt, der vi har en lang rekke kunder allerede som venter på løsningen vår, sier han, og understreker:

– Dette er bare begynnelsen.

Bjørn Knappskog (t.v.) og Erik Holm
Powered by Labrador CMS